Galleri David Hall
Davidshallsgatan 28, 211 45 Malmö, Sweden
+46 (0)705–97 68 97
mats@mats.pe
www.galleridavidhall.se

Utställningar

Photograms

(Klicka för bildspel)

Photograms

Ewa Stackelberg

11 september – 4 oktober 2015
Vernissage: Lördagen den 12 september, 13-18
Event: Artist Talk, Torsdagen den 17 september 18-22

Öppettider: Tis - Fre 13–18. Lör - Sön 12–17.
Övrig tid enligt överenskommelse, kontakta galleriet.

– Det sista jag gjorde var att slita ut det där äckliga ögat, som jag var lite rädd för...
Ewa Stackelberg berättar hur det gick till när hon gjorde en bild av ett hästhuvud, som hon hade fått på ett slakteri. Tekniken kallas fotogram, en enkel princip, men resultatet är häpnadsväckande.
Hon började som dokumentärfotograf. En olycka förändrade hennes liv och hennes bilder.

– Det började med att min man omkom i en flygolycka och jag blev ensam med två barn. Det var 17 år sedan. Tidigare hade jag jobbat i många år som dokumentärfotograf, reportage, porträtt… men efter olyckan tog mitt fotograferande en dramatisk vändning. Jag behövde ett annat språk. Jag visste inte hur jag skulle kunna uttrycka det jag kände med kameran på mitt gamla sätt.

– Det var då fotogrammen började växa fram. Principen är enkel. Du har ett färgpapper, du lägger något ovanpå, belyser och sedan framkallning. Det krävs ett totalt mörkt rum. När man jobbar med svart-vita bilder kan man ha en liten lampa, men med färg så går inte det, det blir ljusskadat.

– Mitt i den här fasansfulla upplevelsen så öppnade sig en frihet för mig, en konstnärlig frihet, jag följde bara mina ingivelser. Jag hade bestämt mig för att inte förkasta nånting, inte censurera nånting. Jag gav mig själv full frihet att experimentera.
– De första bilderna var kaotiska, våldsamma och uppslitna. Sedan blev de upplösta och sönderfallande. Jag skulle aldrig göra de bilderna nu, men de motsvarade ju mitt tillstånd då. Efter ett tag kände jag att jag måste göra något riktigt äckligt, fysiskt, svårt och motbjudande.
– Då tog jag kontakt med ett slakteri, och det var fantastiskt. Slaktarna var helt underbara och gav mig alla möjliga saker mot att de fick en prinsesstårta av mig varje gång jag kom dit.
– Ibland kunde slaktarna ringa och säga, ja hörru, vi har fått hem ett tarmpaket här, asså är du intresserad? Du gillar ju sådana där saker...
– Jag gick dit och såg ett hästhuvud. Bara kraniet syntes, blodet och ögat som hängde där, och jag tänkte men Gud! vad ska jag göra med det här, det är ju helt ogenomskinligt, bara en klump, hur ska jag kunna göra ett fotogram av det?
– Jag kände att jag bara måste ha det där hästhuvudet. Så då fick jag det. Jag stoppade jag i det i min shoppingvagn och åkte iväg med tunnelbanan, till studion, mitt mörkrum. Och så började jag experimentera.
– Det var svårt och jag var så trött, jag tror att jag höll på i flera dygn, hundratals bilder och det blev ändå inget, så till slut …jag smörjde in huvudet och jag gjorde det ena och det andra och försökte lysa på olika sätt. Jag tänkte att det här funkar inte.
– Det sista jag gjorde var att slita ut det där äckliga ögat, som jag var lite rädd för, och så bara slängde jag det… allt det här skedde i mörker, kolsvart, man är ju som en blind. Jag slängde ögat på papperet, sedan hittade jag ficklampa där i mörkret, och så smög jag in armen i hästhuvudet och lyste genom ögat, och så tänkte jag att det får bli vad det blir.
– Till slut kommer bilden ut, och så är den bara helt otrolig!
Efteråt har jag förstått att för mig representerar den både liv och död, det är det svarta, och hästen är dödens budbärare, och så kommer den otroligt starka livskraften igenom.
– De flesta bilder blir misslyckade och banala, alldeles för konkreta. det blir ingen bild, det blir inget bra, det mesta blir dåligt…men just den här lockelsen att det kan komma fram någonting magiskt, som en bild från en annan värld, utav nånting som är så konkret som jord, tarmar, eller blad, eller vatten, eller lera eller olja som kan förvandlas. Det är en sorts alkemistisk lockelse, tror jag
– Det känns som att jag bara börjat på en lång resa och att inuti mig finns massor med bilder kvar att göra, massor med färger och bilder och mönster och berättelser...

 


Tidigare utställningar

Jävlar

(Klicka för bildspel)

Malmö Gallerinatt – Finissage av JÄVLAR

Johanna Berg, Nils Bergendal, Anna Gullmark, Torbjörn Larsson, Åsa Sjöström, Michel Thomas

7 juni – 27 september 2014
Finissage 27 september, kl 18-24

Öppettider: Fre 13–18. Lör 12–17. Sön 13–17.
Övrig tid enligt överenskommelse, kontakta galleriet.

Malmö Gallerinatt anordnas av Konstfrämjandet Skåne.

---

Johanna Berg

Johanna Berg är konstnär och scenograf. Född i Stockholm, bosatt i Malmö. Hon arbetar med en teknik där bilderna/fotografierna är bearbetade och utskrivna på PET-G plast som sedan monteras i ljuslådor. Senaste utställningen en separatutställning i Kryptan i Lunds Domkyrka ”Livets källa”. I JÄVLAR utställningen tar hon fasta på kraftuttrycket: – Nej, nu jävlar skall jag klara detta! En reningsprocess på flera plan, ”jävlar anamma”. Bilderna har titeln ”Urladdning”. 
www.johannaberg.se

---

Nils Bergendal 

Nils Bergendal har arbetat som fotograf sedan 1990. Efter en praktikplats i arkivet på Magnum, började han sin frilansbana med reportage från bland annat Somalia, Mellanöstern och forna Jugoslavien. År 2000 började han jobba med storformats fotografi och har fortsatt med det i sina egna projekt. Han har alltid haft en fot i filmproduktion och har sporadiskt gjort egna dokumentärer och kortfilmer.
www.nilsbergendal.com

---

Anna Gullmark

”In progress” är ett dokumentärt projekt på väg att sakta ta form. Exakt hur är inte självklart just nu. Och inte heller viktigt. Det är ett projekt om oss alla. Om våra behov och drifter. Behovet av att bli sedd, känna närhet, gemenskap och att bli accepterad.  Om den egna kroppen och vårt förhållande till den. Om att duga som man är och vara stolt över det.  Men det är också ett projekt om att experimentera och njuta av kroppens egen kemi som vi alla har tillgång till inom oss. Endorfiner, oxytocin, adrenalin, dopamin… Men framför allt handlar det om tillit. Tillit till oss själva och till andra. Och att växa med den.

Anna Gullmark är yrkesverksam fotograf med dokumentär inriktning. Tidigare lektor i fotografi vid Mittuniversitetet och numera ansvarig för Malmö Museers fotoenhet. Anna är utbildad vid Fotohögskolan i Göteborg.
www.malmo.se/museer

---

Åsa Sjöström

Åsa Sjöström (f. 1976) är bildjournalist och representeras internationellt av bildbyrån Momentagency och Instituteartist.com. 
Åsa fokuserar på sociala reportage med framförallt kvinnor och barn i fokus, och hennes arbete har bland annat belönats med första pris i World Press Photo och flertalet priser i svenska Årets Bild. 
Januari 2014 kom boken ”Sommarens skiraste Ljus” – Om det dolda våldet mot kvinnor och barn. En bok som växte fram i samarbete med Kvinnorättsförbundet i Malmö och författaren/journalisten Lars Åberg. 
2012 fick Åsa hedersomnämnande i Röda Korsets stora Journalistpris för bevakningen av svältkatastrofen på Afrikas Horn. Hon har varit nominerad till Röda Korsets stora journalistpris två gånger och mottagit flera stipendier och journalistpriser för sitt nära arbete med människor. För sitt arbete om trafficking i Moldavien fick hon Anna Lindhs Minnesfonds utvecklingsstipendium och för arbetet om Annette Axmacher som drabbats av en obotlig hjärntumor hedrades artikelserien med Cancer och trafikskadades Riksförbunds Journalistpris.
Åsa har Malmö som bas men världen som arbetsfält och har publicerats i bl.a. National Geographic, Le Monde, och flera internationella magasin.

---

Michel Thomas

Michel Thomas arbete inom fotografi ifrågasätter gränsen mellan det verkliga och det fiktiva.
Utgångspunkt för bilderna i serien "Counter Strike" är vår tids konflikter och skeende. Vilka är dessa maskerade krigare? Vad vill de? Nu Jävlar slår vi tillbaka!  
Michel Thomas växte upp i Paris, Frankrike och har ställt ut i både Sverige och internationellt.
www.adenko.com

---

Torbjörn Larsson


My Love To Color

(Klicka för bildspel)

My PASSION FOR Color

Pia Sjölin

30 nov 2013 – 26 jan 2014
Vernissage 28 november

Öppettider: Fre 13–18. Lör 12–17. Sön 13–17.
Övrig tid enligt överenskommelse, kontakta galleriet.

Pia Sjölin använder venesisk gips för att måla hennes mycket färgstarka landskap och abstrakta målningar. Landskapen speglar Amerika och Sverige. Hennes abstakta målningar är baserade på arkitektur.

Pia är konstnär och designer. Hon lämnade Sverige 1974, efter avslutade studier vid Orrefors glasskola och en tvåårig gravörsutbildning vid Kosta glasbruk för att starta upp en egen glashytta i Collinsville, Connecticut. Hon har skapat kollektioner inom både konst och bruksglas. Varit representerad vid prestigefyllda museer som Smithsonian Institution, Corning Museum of Glass, American Craft Museum, Cooper Hewitt Museum. Ett flertal tidningar, böcker och telecasts har presenterat hennes arbete.

I början av 90-talet började Pia måla väggmålningar och faux finish. år 2003 startade hon ”Pia Sjölin Design” där hon visar textil och glas. För närvarande målar Pia venetianska gipsmålningar, som för första gången kommer att visas i sverige på Galleri David Hall.

www.piasjolin.com


Barriärer

(Klicka för bildspel)

BarriÄrer

Sylvette Wikström

26 okt – 23 nov

Öppettider: Fre 13–18. Lör 12–17. Sön 13–17.
Övrig tid enligt överenskommelse, kontakta galleriet.

Sylvette är född och uppvuxen i Frankrike och Belgien. Därefter bosatt i Göteborg och bor nu i södra Skåne. Utbildad vid Lycée Royal i Bryssel och Dômens konstskola i Göteborg. Har arbetat som konstnär i 25 år.

Sylvettes bilder är oftast suggestiva berättelser ur det förflutna, inte sällan insprängda eller frammanade ur natur- eller landskapsstudier. Målet med varje verk är att med färgernas och texturernas hjälp försöka fånga människans inre, och då helst på ett sätt som både stör och berör betraktaren. Igen, igen... och igen.

Storlekarna på tavlorna varierar från cirka 40x40 cm till 206x200 cm.

www.sylvette.se

 


Firewatch

(Klicka för bildspel)

Firewatch

Mats Petersson

10 juni - 23 okt, 2013

Öppettider: Fre 13–18. Lör 12–17. Sön 13–17.
Övrig tid enligt överenskommelse, kontakta galleriet.

”För mig väcker eld komplexa frågor om vårt ursprung, naturens kraft, och framtiden för vår planet.”

”Firewatch” är mitt senaste projekt. Jag är ingen naturfotograf, men 2010 fick jag möjlighet att besöka en kontrollerad skogsbrand inte långt från mitt hem. Efter det har jag fotograferat bränder år 2012 och 2013.

Eld är ett av de ”fyra elementen”. Ingen skog utan eld. Inget liv utan eld. Ingen värld utan eld. När människan lärt sig göra eld och kontrollera den, började civilisationen att utvecklas. Man kunde börja laga mat och äta födoämnen som tidigare varit omöjliga att äta. Eld var ljus, värme och gav dessutom trygghet. Liksom många andra, har jag alltid varit fascinerad av eld.

Galleri David Hall blev inbjuden att delta i Copenhagen Photo Festival, juni 2013. I samband med CPF visades Firewatch under festivalens 10 dagar.

www.mats.pe

http://www.nevaresfineart.com/MatsPetersson.php


Malmö Gallerinatt, Vernissage 28 sept, kl.18–24

”ELDSJÄL” – elektroniskt verk skapat och framförs på plats av kompositören Olle Petersson, kl. 20:00 och 22:00.

Inspirerad av Firewatch tolkas miljön och elementen. Brus och knaster är döda ting som vaknar till liv, och blir eld, vind och värme.

Malmö Gallerinatt anordnas av Konstfrämjandet Skåne.


Japanska Tecken

(Klicka för bildspel)

Japanska Tecken

Mats Petersson

Utställningen visades i samband med Fotobiennalen i Skåne, Fotografi i Fokus, 2 mars – 28 april.

Bilderna är från boken ”Japanska tecken” av journalisten Mattias Berg och fotografen Mats Petersson. Det är en reseberättelse om människans framtid och utveckling. Om den japanska framtidsindustrin på 90-talet. En sällan dokumenterad science fiction-artad värld. Frågan är vad människan kan göra med högteknologin. Och... vad den kan göra med oss.

Det har nu gått mer än två år sedan jordbävningen skadade kärnkraftverket i Fukushima med fruktansvärda konsekvenser. Japan kommer aldrig att bli fri från jordbävningar. Därför är denna utställning från 1996 så skrämmande aktuell, alltid.

I Tokyo stadshus arbetar 13 000 personer. På sjätte våningen ligger jordbävningscentret och katastrofrummet, ett så kallat “Disaster Prevention Center”. Därifrån övervakas och beräknas jordbävningars förlopp, bland annat de som är påväg till Tokyo.

Utställningen visar interiörer från katastrofrummet och man kan se porträtt av Masao Suoni, Kikue Yanagawa, Yuko Tanzawa och Yuko Kojo, offer för jordbävningen i Kobe januari 1995.

www.mats.pe

www.fotografi-i-fokus.com